115 років тому розпочалась електрифікація нашого міста
115 років тому, 9 березня 1910 року, в Олександрівську бере старт довгоочікуване та історичне будівництво – на розі Катеринославської та Пилипівської вулиць (зараз відповідно – Поштова та Академіка Чабаненка) починають будувати першу міську електростанцію. Більше про цю подію розповів запорізький краєзнавець Роман Акбаш.
Читайте також: Золоті і срібні дзигарі та зигарки – як запорізькі козаки визначали час у 18 столітті
Проєкт, кошторис та креслення були розроблені технічною конторою «Артелі руських інженерів в Харкові». Підрядник будівництва – місцевий технік Сергій Лизлов. До речі, він же свого часу будував і перший міський водогін.
Вже 1 вересня 1910 року Лизлов доповідав міській владі: «Закінчено кам’яні роботи зі зведення стін станції… будівля покрита залізним дахом». 9 лютого 1911 року споруду олександрівської електростанції оглядає спеціальна урядова комісія під головуванням губернського архітектора Федора Булацеля. У акті, який був складений комісією, було зазначено, що будівля станції побудована “міцно та правильно” – згідно з проєктом. Але – без сходів на другий поверх і на башту, без огородження маховиків усіх машин, не облаштовано місце завантаження вугілля…Треба усунути недоліки! Виконали – вже з 1 липня 1911 року перша міська електростанція запрацювала цілодобово! Перший завідувач станції – П. П. Потворовський.
Машинна зала станції (зараз — між двома баштами) була оснащена двома газогенераторними двигунами з генераторами постійного струму, потужністю в 100 кВт кожен. Електростанція працювала на твердому паливі — вугіллі або торфі.
До речі, про башти. Спочатку будівлю прикрашала лише одна башта. Вона виконувала як естетичні функції, так і практичні, правлячи за опору, від якої відходили електричні дроти. Другу, триповерхову, башту добудували трохи пізніше — до 1916 року. На фото нижче — майдан Волі в липні 1931 року. Такою електростанція була до Другої світової війни.
Купол триповерхової башти до нашого часу не зберігся — був втрачений під час Другої світової війни. Тоді ж зазнала пошкоджень і вся споруда електростанції. Ось так вона виглядала у 1944 році – світлини із фондів Центрального державного кінофотофоноархіву України ім. Г. С. Пшеничного, придбані Олексієм Толмачовим.
Споруда буда відбудована в 1954 році. Тут вже давно не генерують електроенергію, машинна зала перебудована для роботи з клієнтами Запорізького підприємства міських електромереж. Із 2010 року будівля першої міської теплоелектростанції долучена до Держреєстру нерухомих пам’яток України та має статус пам’ятки історії, архітектури та містобудування місцевого значення.
Раніше ми писали, що 102 роки тому інженери з Кічкаса створили “Запорожець“. В історії запорізького краю є чимало славних, але забутих сторінок. Одна з них — створення першого в Україні та всьому колишньому СРСР серійного трактора “Запорожець”, який народився в Кічкасі 10 березня 1923 року.